torstai 11. tammikuuta 2018

Kurkistus kuitteihin

Olo on jännittynyt, ensimmäinen teksti, mistä sitä kirjottaisi? Ensimmäiset askeleeni kohti tasapainoisempaa elämää tein oman talouden saralla, joten tuntui luontevalta aloittaa kirjoittaminen kyseisestä aihealueesta. TIEDÄN, aihe on muutenkin kuivakka ja ehkä jopa ahdistavakin ja tyttöjen mahtavien tsemppi postauksien jälkeen ei tämä aihe ainakaan järin hyvässä valossa näyttäydy :D

Mutta ihanaa tässä meidän blogissa on juuri tämä, jokainen tuo omia juttuja, jotka tasapainottavat arkea, ovat itselle tärkeitä ja usko siihen, että jutut antavat sinullekin tsemppiä, innostusta, iloa ja apua arkeesi <3 

Mennään siis asiaan! Tuntuuko susta, että kaikki rahat menee mitä tulee eikä riitäkkkään ja että kukkaron nyörit kiristävät jatkuvasti? Mahtavaa jos vastasit ei, mutta valitettavasti itse vastasin samankaltaisiin kysymyksiin kyllä vajaa kaksi vuotta takaperin. Olin lopen kyllästynyt siihen, että talousasiani eli täysin omaa elämäänsä. Tämä tarkoitti käytännössä sitä, että joka kuukausi oli jännitysnäytelmä siitä, riittääkö rahat ja jos jotakin yllättävää ilmaantui, oltiin lirissä.  Kiinnostus talousasioita kohtaan heräsi siis omasta kokemuksesta ja nyt on käyty kuluttamassa penkkejä erilaisissa koulutuksissa ja luettu kirja jos toinenkin asian tiimoilta. Monesti olen näissä talousasioissa miettinyt, voisiko näiden hoitamiseen olla jotain oikotietä onneen, mutta itse en ole sellaista vielä löytänyt. Siispä kivijalka kuntoon ja aloitetaan tämä yhteinen talousmatka niinkin jännittävillä ensiaskelilla kuin menojen seurannalla ja rahojen manageroinnilla!


MENOJEN SEURANTA
Ei ole hyötyä oikein mistään taloustoimista, jos joka kuukausi on yllätys mihin ne rahat oikein tililtä katoavat. Ja hei varsinkin näin joulun jälkeen se voi varsinainen mysteeri ollakkin :D
Aluksi kannattaa ainakin muutaman kuukauden ajan keräillä kuitit talteen ja kirjata menot taulukkoon, jotta saat käsityksen, millaiset kuukauden peruskulut suunnilleen ovat. Googlesta kun hakee esimerkiksi ”menojen seurantataulukko” tai ”oman talouden budjetointi” sanoilla, saa hyvinkin erilaisia taulukkovaihtoehtoja. Aluksi käytin itse omaan tarpeeseen turhan tarkkoja taulukoita ja isoa osaa dataa niissä en edes ymmärtänyt. Tästä aiheutui vain turhaa päänvaivaa! Hiljattain olen löytänyt käyttööni simppelin excel-taulukon, jota voin lämpimästi suositella. Taulukon käyttäminen on helppoa ja se näyttää käytettyjen tulojen prosenttiosuuden, eli toisin sanoen, kuinka paljon tai vähän "ylimääräistä" rahaa jää käyttöön joka kuukausi (tästä aiheesta kirjoitan lisää vielä myöhemmin😉).

Menojaan voi seurata myös hieman vähemmällä vaivalla käyttämällä jotakin puhelin sovellusta (MTV:n jutussa on kivasti eritelty suosituimpien sovellusten plussia ja miinuksia). Ystäviltä olen kuullut hyvää palautetta pivosta ja monefysta. Itse en ole näitä sovelluksia kokenut omakseni, koska korttimaksuista suoraan kerätyt tiedot eivät tietenkään erittele kuittien sisältöä.  Mutta ehdottomasti tärkeintä tässä asiassa on löytää itselle mahdollisimman luontainen tapa kirjata menot ylös, ja mikä pätee moneen, pätee myös tähänkin:

Keep it simple!

RAHOJEN MANAGEROINTI
Kun menot ovat selvillä, on paljon helpompi lähteä tarvittaessa karsimaan kuluja ja budjetoimaan varoja. Kokemuksesta voin sanoa, että jos käytössä on vain yksi tili, johon tulevat kaikki rahat ja jolta menee kaikki menot, on vaikea hahmottaa kokonaisuutta. Tämän takia voi olla hyödyllistä availla muutama tili lisää verkkopankkiin. Tilien avaaminen verkkopankissa on useimmiten ilmaista, palvelumaksu saattaa pankista riippuen hieman nousta, mutta itse olen ollut valmis muutaman euron kuussa maksamaan siitä, ettei yllätyksiä juurikaan enää omassa taloudessa tule.

Miettiessäsi montako tiliä tarvitset, hahmottele hieman, millaisia eri kuluja sinulle on. Esimerkiksi kiinteät kulut (laina, sähkö, vuokra, puhelin, netti jne) voisivat mennä yhdeltä tililtä. Ruokaa varten voisi olla oma tilinsä, säästötili ehdottomasti, sijoitustili jos niistä puuhista innostuu sekä kulutustili, jonka sisällön voit hyvällä omalla tunnolla tyhjentää joka kuukausi 😊 Sitten vaan palkka- tai tukipäivänä siirtelemään rahoja menojen mukaan omille tileilleen, ja loppu kuukaudesta ei tarvitse raha-asioita miettiäkkään -> teoriassa näin, mutta todellisuudessa silloin tällöin tulee jotain yllättävää, tulot vaihtelevat tai jotain muuta mukavaa. Yllä mainitut toimenpiteet auttavat sinua kuitenkin selvitytymään yllätyksistä paremmalla menestyksellä.


Jos en itse olisi kokenut niin valtavaa hyötyä edellä mainituista toimista, en uskaltaisi niitä suositella saatika niistä kirjoittaa. Oman talouden haltuun ottaminen mahdollisti minulle hoitovapaalle jäämisen kuopukseni kohdalla (kun ei oltu sitä ennen mitään saatu säästettyä ja tulot tippuivat). Tämän lisäksi huolimatta tulojen vaihteluista säästöjä on kertynyt. Oman talouden hoitoon liittyy tietysti muitakin elementtejä, mutta mielestäni nämä ovat hyvät ensimmäiset askeleet ottaa.

Niinkuin muutos aina, se vaatii aluksi rutiinien rikkomista ja uuden opettelua. Mutta mikä olisikaan parempi ajankohta aloittaa jokin uusi tapa, kuin vuoden alku! Näissä asioissa pätee oikeastaan sama kuin kaikessa tekemisessä ja uuden opettelussa: alku on kankeaa, mutta kun uudesta tavasta muodostuu rutiini, ei asiaan tarvitse kuluttaa niin paljon energiaansa. Ja kuinka tärkeää onkaan edetä pienin askelin ja olla armollinen itseään kohtaan; lapsikin kaatuu monta kertaa kävelemään opetellessa eikä suinkaan lähde heti juoksemaan ensiaskeltensa perään! Rahasta kun ei juurikaan puhuta eikä sen hallittua käyttöä opeteta (tai sitten minä olen nukkunut niillä tunneilla :D), joten miten sen kanssa oikein voisikaan osata toimia?

Olisi kiva kuulla minkälaisia ajatuksia talousasiat sinussa herättävät; kivaa, tylsää, pakollista vai kenties puuduttavaa?  Minkälaisia juttuja olet jo kokeillut ja mistä on ollut hyötyä? 


Ihanaa ja rahan täyteistä loppuviikkoa sinulle! 

Elli <3 

4 kommenttia:

  1. Ehdottomasti lähtee kokeiluun useamman tilin avaaminen. Hyviä pointteja, harva varmaan oikeasti tietää mihin suurin osa omista rahoista tulee kulutettua. Jatka kirjoittelua ja mukavaa viikonloppua sinullekin!��

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Monika kommentista! Kommentti oli näköjään eksynyt johonkin bittimaailmaan, että nyt vasta tuli perille, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan :D Olisi kiva kuulla kokemuksiasi useamman tilin haltuun otosta :)

      T. Elli

      Poista
  2. hei oisko mahdollista palata jossain postauksessa vähän tarkemmin tohon taulukkoon jota käytät? yritin siihen tutustua ja se on ihan liian hieno mun tekniikkataidoille :D mm. päivämäärien vaihtaminen oikeiksi ja miten sinne saan lisättyä menoja sitä mukaan kun niitä tulee? ja laskeeko se automaattisesti yhteen kaikki ruokamenot / automenot / herkkumenot? Mulla on nyt sellanen taulukko johon pitää aina ite laskea se summa minkä ruutuun kirjottaa ja välistä se on vähän tylsää laskea laskimella 13.58+165.45 (varsinkin kun alotin tän vasta nyt ja laitoin kaikki viimekuun menot sinne taulukkoon myös :D) luulis että on sellanenkin taulukko joka osaa laskea ihan ite :D

    VastaaPoista
  3. Moikka!

    Kiitos kun laitoit kommenttia! Ei ihme, että olit ihmeissäsi taulukosta. Latasin itse taulukon linkistä, ja sieltä ei tullutkaan samaa taulukkoa mikä kuukausi sitten --> eli näköjään sivua päivitetään ja taulukokopohjat vaihtuvat.
    Nyt linkkiä painamalla pääsee sen taulukon pariin, mitä olen alunperin tarkoittanutkin (ennen kuin taulukon lataa koneelle se näkyy vähän hailakkana, mutta ladattua näkyy ihan normaalisti ja muokata pystyy miten haluaa).
    Tässä taulukkomallissa ei kirjata päivämääriä, vaan jos saman menon kohdalle tulee useampi kirjaus, niin syötetään kaavariville = -merkki ja kirjataan luvut siihen. Tällöin laskee myös luvut automaattisesti yhteen eikä tarvitse käyttää laskinta :)

    Toivottavasti nyt onnistuu, mutta jos robleemaa tulee vielä niin laita ihmeessä viestiä :)

    T. Elli

    VastaaPoista