tiistai 13. helmikuuta 2018

Kiitollisuudesta


Nyt kun olen jonkin aikaa tietoisesti tehnyt töitä sen eteen, että elämä olisi sellaista, kun oikeasti sen haluan olevan, että en menisi päivästä toiseen suorittaen arkea, olen löytänyt muutamia ”työkaluja” jotka auttavat minua löytämään oikean suunnan, jos kiireen keskellä meinaan lähteä vanhoille poluille. Yksi tällainen ”työkalu” on kiitollisuus. Olen alkanut päivittäin nimeämään asioita, joista olen kiitollinen elämässäni. Ja tiedättekö mitä? Niitä on ihan hitosti. Ja sen tajuaminen, kuinka paljosta ja kuinka pienistäkin asioista olen oikeasti kiitollinen, on lisännyt onnellisuuden tunnetta ja tyytyväisyyttä elämääni todella paljon. On ihan mahtavaa huomata kuinka paljon hyvää ja kaunista elämässäni on.


Kiitollisuus ei poista kaikkia ongelmia, isoja suruja ja huonoja päiviä elämästäni mutta se auttaa selviämään niistä helpommin. Huonoina hetkinä auttaa, kun muistaa mitä kaikkea hyvää elämässä on. Se auttaa laittamaan asiat oikeaan perspektiiviin ja mitättömät ongelmat eivät enää tunnu ongelmilta. Lastenkin kiukuttelut jaksaa paremmin kun tajuaa, kuinka kiitollinen on siitä, että ylipäätään on niitä lapsia. Isommissa kriiseissä kiitollisuus antaa uskoa siihen, että kaikki järjestyy lopulta parhain päin. Aina ei välttämättä ole helppoa löytää niitä asioita, joista olisi kiitollinen mutta uskallan väittää, että niitä on ihan jokaisen elämässä, jopa isoimmankin surun keskellä.

Tiedän, että joillakin on tapana pitää ns. kiitollisuuspäiväkirjaa. Itse olen vain käynyt listaa asioista läpi päässäni. Vaikka toisaalta tuollainen päiväkirjan pitokin voisi olla ihan ajatuksia herättävä juttu. Saattaisi olla aika silmiä avaavaa lukea vaikka vuoden päästä mistä kaikesta olen ollut kiitollinen ja mitä kaikkea hyvää elämässäni on. Ehkäpä otankin tästä uuden tavan itselleni.


Tähän loppuun vielä 5 asiaa joista tällä hetkellä, maanantaina 12.2.2018, olen kiitollinen:

1.       Perhe: mies ja lapset, jotka rakastavat minua juuri sellaisena kuin olen
2.       Minulla on ollut tänään mahdollisuus nukkua päiväunet
3.       Olen saanut tänäänkin opiskella ja tehdä asioita, jotka vievät minua kohtia unelmiani
4.       Kahvi
5.       Maanantaisählyt ja mieletön sählyporukka, ihan paras tapa aloittaa viikko.

Ihanaa viikon alkua sinulle. Olen kiitollinen myös sinusta ja jokaisesta blogimme lukijasta.

-Outi

p.s. Keskiviikkona on ystävänpäivä. Muistetaan olla kiitollisia ystävistä ja myös kertoa heille kuinka tärkeitä he meille ovat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti