torstai 8. maaliskuuta 2018

Oivalluksia liikunnan ilosta


En ole koskaan ollut mikään himoliikkuja. Toki olen aina jonkin verran harrastanut jotakin liikuntaa. Lapsena tuli kokeiltua jos jonkinlaisia lajeja; lentopallo, pesäpallo, ringette…Teinivuosina en tainnut harrastaa varsinaisesti mitään lajia. Liikunnan harrastaminen tapahtui silloin pääasiassa koulun liikuntatunneilla. Laskettelua olen kyllä talvisin harrastanut ihan lapsesta asti ja se on lajina kulkenut sitkeästi mukana läpi teinivuosien tähän päivään asti. Aikuisiällä olen  löytänyt astangajoogan ja joogaharjoitus on ollut läsnä elämässäni säännöllisen epäsäännöllisesti jo kymmenisen vuotta. Se onkin ainut liikuntaharrastus, jota olen jaksanut pidempään (vaikka minulle jooga ei ole pelkästään liikuntaharrastus vaan siihen sisältyy niin paljon muutakin kuin pelkkä fyysinen puoli ja siinä ehkä onkin sen taika). Muuta liikuntaharrastusta minulla ei varsinaisesti ole ollut. Vaikka olen kokeillut kaikenlaista: erilaisia joukkuepelejä, ryhmäliikuntatunteja, balettia, pilatesta, kuntosalia… en vain koskaan löytänyt sellaista lajia josta jaksaisin innostua pidemmän päälle.



En, kunnes ihan viime vuosina jokin minussa muuttui. Olen yrittänyt miettiä mistä muutos ja uudenlainen innostus liikkumiseen syntyi ja olen tullut siihen tulokseen, että se oli monen asian summa. Luulen, että alkusysäys tapahtui, kun ylitin maagisen kolmenkympin rajan. Vaikka en ole koskaan kärsinyt mistään ikäkriiseistä, luulen, että jotenkin alitajuisesti työstin ajatusta siitä, että jos en ala pitämään itsestäni parempaa huolta, alkaa alamäki häämöttää. Toisena potkuna takapuolelle on toiminut liikuntapainotteiset geronomiopintoni. On ollut jäätävää tajuta se tosiasia, kuinka monet sairaudet ja vanhuuden vaivat olisi ehkäistävissä riittävällä liikunnalla ja kuinka tärkeää liikkuminen nyt on kahdeksankymppisen minäni toimintakyvylle. Tiedätkö muuten mitkä ovat suomalaisten terveysliikuntasuositukset? Entä toteutuuko ne sinulla? Minä en kaksi vuotta sitten vielä tiennyt, eikä ne todellakaan silloin toteutunut minun kohdallani.

Kolmantena kuin tilauksesta tarpeeseeni lisätä liikuntaa elämässäni, minua houkuteltiin mukaan pelaamaan sählyä. Sähly lajina ei ole koskaan liiemmälti houkutellut minua enkä ole pitänyt itseäni tarpeeksi kilpailunhenkisenä joukkuepeleihin. Joku tuossa eteeni tuodussa tarjouksessa kuitenkin houkutteli ja päätin lähteä kokeilemaan, vaikka päähäni nousikin kauhukuvia siitä, kuinka oksentaisin pää punaisena kentän laidalla ensimmäisen viiden minuutin jälkeen. Ensimmäisistä treeneistä on nyt noin yhdeksän kuukautta ja nyt voin sanoa, että olen löytänyt lajini. Vai sanoisinko, että olen löytänyt sen porukan, jonka takia ei tulisi mielenkään jättää treenejä väliin. Ehkä kumpaakin, uskon kuitenkin, että jälkimmäisellä on ollut ihan valtavan suuri vaikutus siihen, että jaksan innostua sählytreeneistä viikosta toiseen, niinkin paljon, että yhdestä treenikerrasta viikossa on tullut kaksi treenikertaa viikossa.


En jättäisi liikuntaa pois elämästäni enää mistään hinnasta. En vieläkään pidä itseäni minään himoliikkujana mutta liikunta on tuonut niin paljon hyvää oloa ja lisää energiaa elämääni, että on vaikea kuvitella palaavani entiseen. Sählyn lisäksi joogaan säännöllisesti ja yritän tehdä myös lihaskuntoharjoittelua (vaikka lihaskuntotreeni onkin aika tylsää tehdä yksin mutta se on sitäkin tärkeämpää). En pelkästään kuitenkaan liiku itseni takia. Tahdon olla myös hyvänä esimerkkinä lapsilleni ja toivon, että he löytävät lajinsa ja porukkansa paljon aiemmin kuin minä.



Summa summarum, neljä oivallusta joita olen liikunnasta parin viime vuoden aikana tehnyt:

Oivallus 1: Sillä kuinka paljon liikut nyt, on ihan valtavan suuri merkitys sille, kuinka voit kymmenen tai kolmenkymmenen vuoden päästä.

Oivallus 2: Hanki oma porukka sillä et vain yksinkertaisesti halua jättää yhtään treenikertaa väliin, koska sen lisäksi kuinka hyvä olon saat siitä, kun juokset itsesi kentällä uuvuksiin, saat tuplaten paremman olon siitä porukasta ympärilläsi, joka saa sinut nauramaan viikosta toiseen, tsemppaa ja kannustaa vaikka et tekisi yhtään maalia tai syöttösi lentelisivät minne sattuu.

Oivallus 3: Yksikään ihminen ei ole koskaan katunut sitä, että lähti treeneihin tai liikkumaan sen sijaan, että olisi jäänyt kotisohvalle. Ihan tosi. Vai oletko jonkun kuullut sanovan: kyllä harmittaa, kun lähdin treeneihin?

Oivallus 4: Tämä oivallus helpottaa liikunnan harrastamista huomattavasti. Sinun ei välttämättä tarvitse lähteä kotoasi minnekään harrastaaksesi liikuntaa, esim. lihaskuntoa pystyy helposti treenaamaan kotonakin (jos sinulla on pieniä lapsia, et tarvitse erikseen edes mitään painoja: lapset toimivat tarvittaessa kätevinä painoina).

Olisi kiva kuulla mistä sinä olet löytänyt liikunnan ilon? Onko se jokin tietty laji vai oletko kenties löytänyt porukkasi? Vai onko innostus lähtenyt jostain muusta?

-Outi

P.S. Sählyn myötä olen saanut elämääni myös toisen ihan mahtavan jutun. Tämän blogin nimittäin. Vaikka meitä kolmea yhdistää moni muukin asia, ilman sählyä tuskin Ellin kanssa olisimme koskaan törmänneet toisiimme.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti